close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שפחות או אמהות

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק סט מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק סט מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

שפחות או אמהות

"ותאמר הנה אמתי בלהה בא אליה ותלד על ברכי ואבנה גם אנכי ממנה" (ל,ג).

וזו לשון בעל הטורים "הנה אמתי בלהה - ולא אמרה שפחתי כדכתיב בהגר לפי שהיתה בת לבן מפילגש".

לכאורה קשה, הרי במספר רב של מקומות בפרשתנו ובפרשיות אחרות בלהה וזלפה נקראות שפחות, כמו בפסוק הבא מיד לאחר פסוק זה "ותתן לו את בלהה שפחתה לאשה" (ל,ד), ואם כן, מדוע דוקא בפסוקנו נקראות הן אמהות?

נלע"ד בעזה"י שכוונת בעל הטורים

לכך, שבפסוק המקביל אצל שרה שגם הציעה לאברהם את שפחתה נאמר "שפחתי" לעומת פסוקנו שבו רחל קראה לבלהה אמה. אך עדיין צריך להבין מדוע באמת פסוק זה שונה משאר הפסוקים?

מדוע דוקא בפסוק זה נקראות אמהות

המילה "אמה" מתארת שם חשוב יותר מאשר השם שפחה, ואולי באה גם לרמוז על המילה אמא, שבלהה היתה שפחה רק מצד האמא ולא מצד האבא שהרי היתה בתו של לבן (רש"י לעיל). לכן, רק במקומות שיש חשיבות לכך שבלהה נולדה מלבן והיא חשובה יותר משפחה רגילה התורה קוראת לה בשם "אמה".

בפסוקנו, המתאר את הצעתה של רחל ליעקב לשאת את בלהה ישנה חשיבות לכך שבלהה היא בתו של לבן ואין היא שפחה גמורה ממשפחה לא מיוחסת, שהרי יעקב רצה שכל בניו יהיו ממשפחתו המיוחסת לזרע הסגולה, כיוון שיעקב, בשונה מאברהם ויצחק, כל בניו היו קודש ומטתו שלמה. לכן, כאשר רחל משכנעת את יעקב לשאת את בלהה היא מציינת בפניו את עובדת היות בלהה בתו של לבן ממשפחת יעקב.

הפסוק הנוסף שבו נקראות אמהות

ישנו פסוק נוסף המתאר את בלהה וזלפה כאמהות, והוא כאשר לבן רודף אחרי יעקב ומשיגו ומחפש בכליו את פסיליו, וכך כתוב "ויבא לבן באהל יעקב ובאהל לאה ובאהל שתי האמהת ולא מצא" (לא,לג).

מדוע גם בפסוק זה ישנה חשיבות לכך שבלהה וזלפה היו יותר מיוחסות מאשר שפחות רגילות? אולי משום, שהתורה באה להסביר מדוע זכו בלהה וזלפה באוהל נפרד משאר השפחות, ממש כמו רחל ולאה, משום שהיו אמהות, דהיינו מיוחסות ללבן ולא כשאר השפחות. ואולי גם לרמוז על כך שהיו אמהות לבני יעקב ולכן זכו לאוהל נפרד.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה